juliamaertachristina.blogg.se

Tankar på en tisdag

Kategori: Allmänt

Tisdag, idag har vi hunnit sola i två timmar, vi har haft en hindilektion och det har även regnat en stund på eftermiddagen. Halva gänget har gått på promenad och om en kvart är det även dags för yoga! Jag har dragit på mig en förkylning så ska nog ta det lite lugnt ett tag! Det är sjukt hur mycket man uppskattar regn i detta klimat!

Tankarna som kommer när man befinner sig i Indien, kontrasternas land som vissa kallar det är svåra att sätta fingret på. Allt är så olikt hemma. Jag är på kindergarden i second school och här är det barn mellan 1-7 år, lite osäker på åldrar eftersom ingen riktigt bryr sig om när man är född har.. Iallafall inte i så låga kast som i banjara basti! Det är en liten tjej som heter matia, hon är yngst i en systerskara på 4 eller 5 barn. Hon är nog mellan 1-2 år och är med oss i skolan. Idag blev hon ledsen och jag tog upp henne för att trösta. Sedan gick det inte att sätta ner henne igen, hon höll ett kramaktigt tag om min hals och min fläta och skakade av gråten, snoret i och tårarna rann. Då var jag inte långt ifrån gråt.. Tankarna gick hem till alla små barn i Sverige och man blir så ledsen när man tänker på skillnaderna i möjligheter och livssituation barnen har. Denna lilla tjej har alltid kläder som magtröja och kjol eller låmgklänning, eller bara en tröja och naken på underkroppen, sen är hon ofta sminkad med en bindi, prick i pannan och har jättemycket olika smycken. Hon växer upp med mindre rättigheter för att hon är kvinna, utan någon bra utbildning, kommer snart att giftas bort (förhoppningsvis med en hyfsat snäll man) hennes livsuppgift kommer bli att föda barn, helst söner, sedan kanske hon kommer få ta hand om hushållet, getterna eller rensa skräp. Det känns så ledsamt och som ett omöjligt projekt att gå runt och se hur djupt rotade traditionerna är här..

Men samtidigt känns det roligt att se när de barnen som fått börja privatskoloa ska iväg. De är så fina! Det känns bra att endå få vara med och driva projektet där det faktiskt finns nån liten ljusglimt!

Nej, nu ska jag yoga!

PUSS!

Kommentarer

  • Julias mamma säger:

    Jag ska också yoga om en liten stund. Min stora lilla dotter:) Det är nog många av oss som skulle behöva göra precis som du. Få lite perspektiv på vår tillvaro så vi inser att vi har dragit vinslotten. För det är faktiskt vad det är. Tur! Att leva där vi är och ha tillgång till allt:,skola, vård,rent vatten och det viktigaste. Att vi kan påverka våra liv och bestämma över oss själva. Kram på dej. Tankarna är ofta i Indien. Fast det känner du nog.Älskar dej:)

    2013-09-24 | 17:10:36

Kommentera inlägget här: