juliamaertachristina.blogg.se

del 2- broome till darwin

Kategori: Allmänt

Lördagen den 28 juni drog vi iväg på andra delen av vår roadtrip, denna gången var vi istället 4 i bilen, jag, Niklas, Steffi och Sandra! Som sagt, trångt men mysigt! Första natten spenderades här:

Andra dagen spenderades endast till att köra. Vi körde från Ellendale till Doon doon och det var ca 600km, vi pratade, lyssnade på musik och åt ganska mycket.. haha. denna kväll tog vi en liten minipromenad för att leta efter krokodiler, men hittade bara spindlar :( kanske tur dock.. Det går verkligen inte att beskriva hur stora avstånden är och hur otroligt långa raksträckor det finns! Såklart omöjligt att få med på kort..

Andra natten spenderades där ni ser nedanför! Denna dag bestod också endast av körning, men vi passerade iallafall gränsen mellan Western Australia och Northern Territory, cooolt!!!

På tisdagen stoppade vi i Katherine, en av de få städerna i NT, och handlade lite inför Litchfield, den första av två nationalparker som vi skulle bocka av innan Sandras flyg tillbaka till Perth avgick. Vi åt hamburgare framför en öppen eld och tittade på solnedgången! Andra dagen tog vi ett morgondopp alldeles ensamma i poolen under florence falls, HELT underbart. Senare på dagen var det så fullt att man inte ens kunde se vattnet så vi hade tur som fick stället helt för oss själva! Vi spenerade dagen med att kika på resten av vattenfallen och gorgarna i litchfield och spenderade även andra natten vid florence falls.

Dagen efter åkte vi en snabbsväng in till darwin och handlade, besökte visitorscenter och tog oss en chailatte + boostjuice innan vi åkte mot Kakadu national park! Första natten skulle vi sova vid merl camping ground och stället såg supermysigt ut, man kunde även gå och sitta vid en öppen eld och lyssna på någora abourginer som berättade om deras seder och traditioner. Man kan minst sagt säga att vi var nöjda med valet! Det kom en supertrevlig ranger och tog betalt och sa sedan, ni borde dock sätta på er långbyxor för om 15 min när solen börjar gå ner så kommer det komma endel myggor! Vi satte på oss kläder och var "redo". Började laga mat och helvetet bröt lös.. Det var myggor ÖVERALLT! Ni som känner mig vet ju att mina myggbett brukar svullna upp som ballonger så jag fick lite panik, det fick vi alla. De var överallt och tillslut slängde vi oss in i bilen med mat och allt bara för att komma undan lite. Vi hade sedan krig inne i bilen för att mörda de som slinkit in när vi gått ut och in och sedan var vi fast. Har nog aldrig skakat så mycket av en så liten sak. haha.. Skrattretande såhär i efterhand men oj, jag hade hjärtklappning och vi sov inte mycket den natten kan jag säga, vi jagade de små äcklena hela natten..... Nästa dag hetspackade vi bilen då myggen fortfarande var kvar och drog sedan snabbare än vinden. Den dagen gick vi på några turer och satt bredvid east alligator river och spanade krokodiler. Mysigt när vi alla var rätt slut! Även dagen efter det var vi antingen trötta av ingen sömn, försök till att kolla fotbollsvm via mobil eller uppsvullen kropp pga myggbett. Vi gick på några turer men tog det väldigt lugnt. På söndagen var det dags för vår första rivercruise. Det var supermysigt och vi såg några krokodiler och en hel del fräcka fåglar. Efter detta började vi resan ut ur kakadu och sov på en rastplats halvvägs till Darwin. Nästa morgon skulle jag och Niklas åka på en jumping crocodile cruise! Har lite blandade känsor om detta då de matar vilda krokodiler och får dem att hoppa för att vi människor ska kunna ha något kul att titta på. Men det är iallafall bra mycket bättre än de krokodilfarmar och zoon i darwin där de knör in tusen krokodiler i ett litet territarium. Glad att vi inte åkt dit!

Syns väl sådär men ont hade jag haha!

Efter krokodilkryssningen åkte vi och spenderade dagen och natten inne i Darwin, vi sov på ett hostel och på tisdag morgon körde vi Sandra till hennes flyg tillbaka till Perth. Hon och hennes pojkvän är nu tillbaka hemma i frankrike och tyskland och hälsar på deras familjer! Tråkigt att säga hejdå men med lite tur ses vi snart igen :)