juliamaertachristina.blogg.se

Carnarvon

Kategori: Allmänt

Efter mer än 100mil på vägen har vi nått carnarvon och våra mobiler har fått teckning och vi har hittat wi-fi! Vi trivs löjligt bra att bo i bilen och på dagen längtar vi efter den (lite för hårda) sängen och på natten ser vi fram emot att vara på vägen igen. Roadtrip=gillas starkt! Man får dock peppa varandra när humöret tryter, vi måste varje dag packa ur och packa om bilen för att kunna sova/köra vidare. Dessutom har vi så sjukt mycket saker och det kan reta upp en ibland..

Vi har nu passerat Geraldton, Norrh Hampton, Kalbarri nationalpark, shark bay & monkey mia och nu är vi då i Carnarvon! Imorgon fortsätter vi resan och styr kosan mot Coral Bay!

Carnarvon

Hejdå Perth!

Kategori: Allmänt

Dagarna sedan vi kom hem från Bali har gått rätt långsamt, nu är man inställd på att resa vidare och lämna Perth bakom sig så nu vill man helst bara dra! Niklas har jobbat i veckan men jag har bara varit på hostlet och försökt få tiden att gå. Tvättat, handlat, bloggat och fixat alla småsaker inför roadtripen. Vår plan just nu är att imorgon, söndag morgon flytta in i vår bil och påbörja en roadtrip norrut mot Broome och kanske även Darwin, beroende på jobbsituationen. Det är rätt dyrt att leva och vi kommer behöva jobba mer för att kunna resa mer! Resan till Broome är 2 231 km och till Darwin från Broome är det 1 875 km! Vi har en lång resa framför oss men vi är sjukt taggade! Här är det som en dålig svensk sommar just nu så inte direkt överdrivet njutbart.. Men i norr är det fortfarande fint väder! :) Om vi hade kunnat önska oss en plan på våra nästkommande månader hade det nog varit att åka norrut, hitta ett roligt arbete som även räknas som farmarbete(som man måste göra 88 dagar av om man vill ha möjlighet till ett andra års workingholidayvisum) och kunna bo i bilen/på farmen/ett billigt rum någonstans. Vi vill inte nödvändigtvis stanna två år på raken här men det är alltid bra att hålla alla alternativ öppna för framtiden då man kan utnyttja detta visum tills man fyller 30 år! Har hört många historier om folk som struntade i att fixa sitt andra år och nu åker in och ut ur australien på 3 månaders turistvisum och måste jobba svart för att överleva. Låter inte som en önskvärd situation.. Vi behöver endå pengar för att fortsätta resan så kan man slå två flugor i en smäll och fixa farmarbete hade det ju varit perfekt!

Det känns så himla skumt att lämna detta ställe som har varit vårt hem i nästan fyra månader. Om man jämför med Indien så kändes den resan som en hel livstid, och det var bara 3 månader. Det märks verkligen att det är två helt olika resor man gör och det påverkar verkligen hur man upplever hemlängtan och sånt! Saknar verkligen alla er där hemma så himla mycket men det är inte ens i närheten lika tufft som i höstas. Nu är man inte lika blödig och sedan har jag ju en av nyckelpersonerna vid min sida hela tiden, tack och lov för det! Är så glad att vi bodde på detta hostel också (tack linnea!), har verkligen hittat så fina vänner här som underhåller en dygnet runt. Nu ska det dock bli skönt att bara vara jag och Niklas ett tag och kunna göra precis vad som faller oss in för stunden! Vi är lite osäkra på hur det ser ut med wifi och mottagning för mobilen uppåt men vi ska försöka hålla er uppdaterade på ett eller annat sätt under resans gång.

Ikväll ska vi laga en stor middag med några av våra favoritpersoner från hostlet, sova sista natten i vår våningsäng och efter det är det ÄNTLIGEN dags att bege sig norrut!

Puss på er! Hälsar från Niklas också ;)

Amed & Sanur

Kategori: Allmänt

De sista dagarna spenderade vi i Amed och Sanur. I Amed, som är känt för sina dykplatser, tog vi det lugnt, chillade men hyrde även varsin skoter! Har glömt hur roligt det är att köra runt på småvägar och bara njuta! Vi tog oss från Amed till Tulamben där dykning och snorkling ska vara fantastiskt! Vi åkte dit tidigt på morgonen och gav oss på det första stället, ett amerikanskt vrak från andra världskriget! Så coolt! Tyvärr snorklade vi bara och öronen gjorde för ont för att dyka längre ner men var typ 5 cm från att röra det!! Sedan snorklade vi även vid "the coral garden" och "the wall" coral garden var väl sådär, kan tänka mig att om man sett koraller innan är det nog inget att se alls men för mig var det ändå coolt! Men sedan simmade vi vidare mot the wall och där var det wow-effekt kan jag lova! åh vad fint det var!! så många coola fiskar och superfin natur! Ville verkligen dyka på riktigt efter att man sett dedär men plånboken och tiden sa emot :( nästa gång!

OBS: lägg märke till mitt otroligt vackra gröna svall! haha -.-

Slutkörda och i stort behov av socker!

Sanur var ungefär lika turistigt som Kuta, där vi spenderade den första natten så vi gick med strömmen och spenderade dagarna på strander, vid poolen och på diverse restauranger. Skönt att vila upp sig lite på semestern från semestern ;) Vi hade det underbart och sista kvällen unnade jag mig en pedikyr och steffi tog en timmes helkroppsmassage! Trots att jag älskar att få pedikyr var jag något avundsjuk när hon kom ner från trappan och såg ut som hon tagit all världens lugnande och bara sa "omg" balinesiskan hade gjort underverk! vi var redo för en sista milkshake och sedan sängen innan vi tog planet tillbaka "hem" till Fremantle och Old Firestation!
På bali använder de rupier: 100 aud = 1 000 000 rupier, vi var alltså miljonärer 10 gånger om.. SÅ svårt att räkna, speciellt för ett mattesnille som jag :/

Nöjd tjej! Det var Bali i korta drag, sjukt fint land men mer turistigt än jag trott innan jag kom till Australien, stämmer som dom säger att Bali är Australienarnas Mallorca, Aiya napa, Alanya och alla de andra ställen som vi nordbor reser alldeles för mycket till :) puss på er!

Ubud del 2

Kategori: Allmänt

I Ubud besteg vi även en vulkan! Mt Batur som var 1717 m hög, vi började kl 2 på morgonen och vandringen tog 4 timmar, 2 upp och 2 ner. Jag var oförklarligt taggad innan och körde på som bara den, gick superbra men var helt slutkörd de sista 10 minuterna. Men oj vilken känsla när man äntligen nådde toppen, så mäktigt! Sånthär kommer det absolut bli mer av!

Fick en bananpannkaka innan vi började, lagom pigga...

Innan vi börjat!

Här har vi just nått toppen! lägg märke till svettfläckar och något röda ansikten! Vi var genomblöta och det var SVINKALLT! Trodde vi skulle dö av köld under timman vi väntade på frukost och soluppgång.

Vi fick lite te att hålla oss någorlunda varma med innan solen kom och värmde upp oss.

Tillslut fick vi två otoastade toastmackor med banan emellan, (mycket banan i detta land) och ett ägg kokat i vulkanen!! Så gott och varmt :D

Ser ni röken? så coolt! vulkanen är fortfarande aktiv!

Koka ägg!

apor överallt!

Fick mysa med hundvalpar påvägen ner!

Välförtjänta drinkar och långa diskussioner på kvällen

Här äter jag en vegetarisk, vetefri hamburgare med sweetpotatochips på down to earth, en restaurang och butik som fokuserar på vegetariskt, ekologiskt, gluten och vetefritt! Så grymt! Det fanns mycket sånt i Ubud.

Ubud

Kategori: Allmänt

Efter två nätter i Uluwatu åkte vi vidare mot Ubud, Balis "kulturhuvudstad". Tre timmars bilresa senare var vi äntligen framme och åt en god lunch bestående av Mie Goreng, standard för oss dessa tio dagar :) Vi började på ett litet litet homestay där vi var de enda gästerna men efter en vaken natt med möss(eller diverse djur) springandes alldeles under taket fick vi tyvärr byta. Låg hela natten och väntade på att få en eller två i huvudet.. Vi hade världens mest wierda frukost där mannen i familjen verkligen stod och tittade på oss när vi åt och väntade på att vi skulle bli klara. Det är mysigt att bo på familjehomestays, men inte som den enda gästen.. Första kvällen tog vi en vandringstur till risfälten och sedan middag och drinkar! Vi hittade dagen efter ett annat jättemysigt ställe där vi stannade i 3 nätter. Vi hade en stor tropisk trädgård alldeles utanför fönstret och utsikt över ubuds berömda risfält. Som i en dröm!

Under andra dagen i Ubud utforskade vi staden och gick lite på marknaden! På eftermiddagen tog vi även en tur till Monkeyforrest! Ett sjukt stort område med djungel och tempelområden som kryllade av apor, läskiga men söta!

En STOR babybel

Törstiga stackare som slickade upp regnet från golvet.. :(

Kuta & Uluwatu

Kategori: Allmänt

De tre första dagarna på Bali spenderade vi i Kuta och Uluwatu. Jag och Steffi kom fram tidigt på måndag morgon och Sandra kom på kvällen. Vi fick skjuts av Jay, min arbetskompis kompis från flygplatsen på morgonen och han hämtade även Sandra på kvällen! Jag och Steffi spenderade dagen på stranden i Kuta, den mest turistiga orten på hela ön. Här kryllar det av restauranger, nattklubbar, affärer och australiensare. Det finns även ett antal Mcdonalds och KFC.. Men det funkade första dagen och på kvällen gick vi ut och tog en smoothie! Mysig dag och det var så kul att äntligen få träffa Sandra igen som varit i Nya Zeeland hos sin bror i några veckor.

vårt rum i Kuta!

Lunch första dagen

Frukost andra dagen, beställde bacon till mitt ägg och fick, dendär rosa saken, haha inte ens en tugga :( jag som saknat riktigt bacon SÅ länge..

Tidigt på tisdagen kom Jay och hämtade oss och vi åkte söderut mot Uluwatu. Detta är ett ganska känt surfarställe och det är endel turister här med men det var väldigt väldigt fint och kul att se lite äkta indonesisk natur! Det var ett litet ställe men ge mig en scooter och surfinglektioner och jag hade lätt kunnat stanna där i en till två veckor. Jag gillade det starkt men de andra tjejerna var inte fullt lika imponerade. Innan vi åkte till vårt hotell så stannade vi på Pura Luhur Uluwatu, Uluwatus tempel. Det var så fint och skulle krylla av apor. Vi såg bara några få men agressiva var dom iallafall! Vi försökte rädda dem från att dö av plastpåsar men nej, då biter dom dig hellre haha.. Resulterade i att Sandra blev aprädd..

Padangpadang!

På kvällen, pizza och smoothie i solnedgång

Efter det, kvällsvard i poolen vilket resulterade i grönt hår?! Hmpff.. Arg..

Frukost och strand endå!

sagaparty!

Kategori: Allmänt

Innan jag ger mig på ett balinlägg så ger jag er några bilder från helgens sagaparty, det andra temapartyt som jag varit med på här på ofs! det var löjligt roligt då jag och steffi var i en äntligen-tillbaka-bubbla och var så glada att se alla igen! för er som saknar niklas på bilderna så befann sig han större delen av kvällen på vårat rum, antar att man ser vem av oss som är mer partysugen, jaja, kul var det iallafall!

Jag och Steffi var Marty och Melman från Madagaskar! mysig outfit i höstkylan :)

Homer Simpson

Homer, Luke skywalker? och Hulken!

Rocky!

Transformers

En fight mellan två Luke Skywalkers eller något åt den stilen? och Jack Sparrow

Noor, Jana och Nils var power rangers

Carrie var Fiona, så fin!

pooose

Kanske slänger upp några av Janas bilder någon dag, de var betydligt mer fokuserade :D puss på er!

Amed, imorgon-padang bai, hoppas flyget vårt går på fredag!